Wizyta w ramach programu Socrates-Comenius

Po dwukrotnym pobycie grupy naszych uczniów na Węgrzech w ramach programu Socrates- Comenius „ Schuler als Wirtschaftexperte” („Uczniowie ekspertami w dziedzinie gospodarki”)doczekaliśmy się ich rewizyty w naszej szkole. 24 maja grupa 11 uczniów oraz 5 opiekunów z Węgier i Słowacji zawitała w naszych progach, aby wspólnie realizować wytyczone programem punkty oraz osiągać zamierzone projektem cele oraz uczyć się nie tylko o wzajemnej kulturze , języka, ale siebie nawzajem. Po ich przyjeździe w sobotnie południe i zakwaterowaniu na campingu „Europa” w Olzie przeprowadziliśmy kilka zabaw mających na celu lepsze poznanie się i integrację. Po obiedzie uczniowie z Węgier i Słowacji udali się do swoich polskich kolegów, gdzie w grupach pracowali wspólnie nad opracowaniem planu budżetu domowego. Nauczyciele natomiast udali się na koncert do Krzyżanowic poświęcony Beethovenowi i Lisztowi , gdzie w bardzo miłej atmosferze wysłuchaliśmy utworów wykonanych przez gminną orkiestrę dętą.

W niedzielny poranek po zjedzeniu śniadania, udaliśmy się do Tarnowskich Gór, nie tylko zwiedzać kopalnię srebra, Sztolnię Czarnego Pstrąga , ale przede wszystkim w grupach międzynarodowych pracować nad zadaniem dnia, które brzmiało: W jaki sposób zorganizować interesujący wyjazd tanim kosztem? Odprężeniem dla nas był pobyt w miejscowym Aquaparku. Po powrocie, około godziny 20, czekała nas druga część pracy , czyli przygotowanie sali gimnastycznej na poniedziałkowe zajęcia. Wyczerpani, ale i uskrzydleni wspólnymi efektami pracy wróciliśmy na zasłużony wypoczynek.

Poniedziałek był naszych najpracowitszym dniem. Zaczął się od wizyty w chałupeckim przedszkolu, nasi goście uczestniczyli w półgodzinnej lekcji języka niemieckiego. Razem debatowaliśmy nad zasadnością nauczania języków od najmłodszych lat. O godzinie 9 uczniowie z Węgier i Słowacji rozpoczęli wizytę w naszej szkole. Po oprowadzeniu bawiliśmy się razem w gry integracyjne, poznawaliśmy nasze języki i zjedliśmy razem upieczone przez rodziców ciasta. Zaprezentowaliśmy sobie naszą dotychczasową pracę w ramach projektu. Nasi goście obejrzeli przygotowany przez naszych uczniów program artystyczny. W trakcie trwania akademii został podsumowany konkurs pod tytułem :”Mój plan budżetowy” oraz rozdane zostały nagrody.

wystep  wystep

konkurs  goscie

Następnie nasi goście udali się na zajęcia step aerobiku, a ich opiekunowie na hospitację lekcji w języku niemieckim. Wzięliśmy także udział w prezentacji przedstawicieli Banku Spółdzielczego z Krzyżanowic. Po obiedzie, na który udaliśmy się do restauracji „Annaberg” pojechaliśmy do Raciborza. Tam zwiedzaliśmy starówkę z jej największymi zabytkami. Podkreślona została wielokulturowość naszego miasta powiatowego , z racji jego umiejscowienia geograficzno-historycznego. Odwiedziliśmy także miejscową siedzibę baku BGŻ. Następnie udaliśmy się na lekcję historii w języku niemieckim do zamku. Dowiedzieliśmy się tam również jak wykorzystano środki z EU do odnowienia tego obiektu oraz z jakich programów unijnych je uzyskano. W mieszanych grupach międzynarodowych zagraliśmy w grę miejską, która polegała na tym, iż na podstawie otrzymanych wskazówek w języku niemieckim uczniowie mieli odnaleźć konkretne miejsca lub zabytki Raciborza. Po tym wyczerpującym dniu odbyło się spotkanie podsumowujące nasze dotychczasowe poczynania. We wtorek pojechaliśmy do Ustronia, gdzie po wjeździe na Czantorie kolejką linową urządziliśmy sobie spacer oraz piknik. W drodze powrotnej gościliśmy u Pana Wójta Grzegorza Utrackiego, który opowiadał naszym gościom o gminie w różnych kontekstach, głównie o polityce finansowej, planach na przyszłość oraz zasadach finansowania. Spotkanie to było punktem bardzo ważnym z tego względu, iż zadanie dnia brzmiało:” W jaki sposób gmina stara się oszczędzać, by móc zdobyć więcej, polityka finansowa gminy Krzyżanowice”. Po obiedzie zjedzonym w restauracji „ Staruszek” młodzież bawiła się w dyskotece „Magic” . Na koniec dnia odbyło się tradycyjne podsumowanie dnia. Młodzież dzieliła się spostrzeżeniami oraz zdobyta wiedzą. We środę pojechaliśmy do Pszczyny. Młodzież aktywizowana było wokół zadania :”By pasja stała się biznesem, jak to osiągnąć?” Odwiedziliśmy zagrodę żubrów i kompleks pałacowo-ogrodowy. Popołudnie spędziliśmy w wiosce indiańskiej w Tworkowie, prowadzonej przez młode małżeństwo, gdzie nasza młodzież poznawała codzienność Indian Ameryki Północnej oraz wybornie bawiła się w tradycyjne indiańskie gry. Mieliśmy okazję samodzielnie wykonać sobie tzw. Łapacz snów. Pod koniec dnia wymienialiśmy się poglądami na temat tego, czy pasja może przynosić profity i może być pomysłem na życie. I był to już ostatni tego typu wieczór, ponieważ nazajutrz nasi goście nas już opuszczali. W czwartkowy ranek udaliśmy się na wycieczkę rowerową po gminie, mając na uwadze zadanie dnia:” W jaki sposób zainwestowałbyś pieniądze w gminie? Pomysł na najlepszy biznes”. W tym celu odwiedziliśmy także basem w Gorzycach, jako przykład gospodarności i dobrze zainwestowanych pieniędzy gminnych i unijnych. Efektem tego dopołudnia był słownik w czterech językach z terminami z dziedziny finansów. Przez tych 5 majowych dni nasza młodzież oraz młodzież z Węgier i Słowacji nie tylko obracała się w świecie finansów, pracując wspólnie nad wyżej wymienionymi zadaniami, ale miała sposobność wspólnej zabawy i przełamywania barier językowych i walki ze stereotypami narodowymi. W tym miejscu dziękuję wszystkim, którzy w jaki kol wiek sposób pomogli w organizacji pobytu naszych gości w gminie i naszej szkole.