Węgry 2014 - wyjazd na wymianę uczniowską

Wramach projektu Sokrates w dniach 6 od 11 kwietnia uczniowie naszej szkoły wraz z opiekunami: Marią Gołąbek, Kingą Misz i Violettą Nowak pojechali na Węgry, gdzie spotkali się z państwami partnerskimi: Węgrami i Słowacją.

Gospodarze spotkania przygotowali dla nas szereg atrakcji. Mieliśmy okazję zwiedzenia wiele zabytkowych miejsc, które mają długą historię. Odwiedziliśmy zabytkowy osiemnastowieczny dworek, gdzie swoją siedzibę ma znane muzeum - Beregi Múzeum. Zgromadzono tam kolekcję przedmiotów z żelaza oraz przedmiotów codziennego użytku, tkaniny, hafty. W okolicy miasteczka Vasarosnameny znajduje się Csaroda – malutka wioska, znana z trzynastowiecznego zabytkowego kościoła. Piękną świątynię charakteryzuje między innymi kolorowe wnętrze, wysmukła wieża i liczne malowidła. Zwiedziliśmy również Kościół kalwiński w Tákos zbudowany w XVIII w. Jest nazywany Bosą Notre Dame - jest perłą wiejskiego budownictwa sakralnego. Drewniany kasetonowy strop składa się z 58 części, a w każdej namalowany jest inny bukiet kwiatów. Zewnętrzne i wewnętrzne ściany pokrywają bizantyjskie freski.

Ciekawą atrakcją był kalwiński cmentarz z nagrobkami w kształcie czółen w Szatmarcseke. Zmarłych do dziś grzebie się w ten nietypowy sposób, a czółna mają symbolizować wędrówkę do innego świata. Jest to jedyny taki cmentarz na świecie.

W Túristvándi podziwialiśmy wybudowany w XVIII wieku młyn wodny,który jest wyjątkowym zabytkiem industrialnym na skalę Europy Środkowej.

Niewątpliwą atrakcją był pobyt w Parku Narodowym Hortobágy założony w 1973 roku - pierwszy węgierski parknarodowy. Dzięki pokazom mogliśmy być świadkami do czego może być zdolny koń i jeździec oraz dlaczego Węgrów nazywa się narodem jeźdźców. Oprócz atrakcji związanych z końmi, sami mogliśmy usiąść na siodło, co sprawiło nam mnóstwo frajdy. Mogliśmy też tam zobaczyć oryginalne pierwotne gatunki zwierząt takie jak szare bydło węgierskie, węgierska owca racka, lub też świnia magalica, których geny pozostały w pierwotnym składzie i ponownie odkryto te gatunki dzięki ich zdrowemu mięsu.

Na koniec wycieczki degustowaliśmy słynną zupę gulaszową.

Oprócz poznawania kultury Węgier był też czas na zaprezentowanie naszych dokonań, które odbywają się w ramach projektu. Każde z państw pochwaliło się swoimi zadaniami. Ale było też wesoło. W ramach integracji odbyło się karaoke, gdzie każdy mógł zaprezentować repertuar danego państwa. Zabawa była przednia i wszyscy się świetnie bawili.

Z okazji zbliżających się Świąt Wielkanocnych mieliśmy też okazję zrobienia własnymi rękami jajek wielkanocnych dwoma technikami: malowanie pisanek i jajka ozdabiane wstążeczkami. Nasze pisanki dzięki temu zyskały niecodzienny wygląd.

Nasz pobyt na Węgrzech był bardzo atrakcyjny i intensywny, dlatego też wszyscy wrócili zadowoleni.